GreenGoals Co

مهندسین مشاور پژوهندگان آرمان سبز محیط

امروز
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مصادف با
10 ذو القعدة 1445
و
2024/05/17
می باشد. ساعت

بازسازی معادن گامی برای توسعه پایدار

بازسازی معادن

(چاپ شده در ماهنامه مس شماره 52)- نویسندگان: زهرا خبری(کارشناس ارشد محیط زیست)، فرهاد نژادکورکی(دانشیار گروه محیط زیست دانشگاه یزد)، افسر اسلامی(پژوهشگر ارشد آب و محیط زیست مجتمع معدن مس سرچشمه)

چکیده: دسترسی به مواد معدنی از ضروریات اولیه انسان امروزه محسوب می شود. یکی از دو صنعت زیر بنایی، صنعت معدن کاری است که همراه با صنعت کشاورزی، مواد اولیه صنایع روبنایی مثل برق، فولادسازی، ماشین سازی، پتروشیمی و غذایی را تامین می­کنند. از سویی تغییرات توپوگرافی و اثرات زیست محیطی  ناشی از معدنکاری و تاثیر آن بر سلامت انسان غیر قابل چشم پوشی است. در این راستا تنها راهی که می­توان به این دو هدف که ظاهرا متقابل یکدیگرند رسید عملیات  تکمیل و بازسازی معادن می­باشد. در بازسازی می­توان زمین های استخراج شده را به گونه­ای آماده کرد که بتوان از آن استفاده مجدد نمود. هدف کلی از بازسازی معدن جلوگیری و یا به حداقل رساندن تاثیرات زیست محیطی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی بلند مدت و مضر، همچنین ایجاد فرصتی برای افزایش مزایای اجتماعی-اقتصادی است. آینده صنعت معدنکاری وابسته به میراثی است که به جا می­گذارد. اعتبار این صنعت زمانی تحت تاثیر قرار می­گیرد که معادن متروکه شده و یا پیامدهای زیست محیطی مضر و بلند مدتی داشته باشند. زمانی که مرحله بهره برداری یک معدن متوقف می­شود و معدنکاری به حالت تعلیق در می­آید، صنعت باید مفهوم تکمیل معدنکاری و آماده سازی سایت جهت بازسازی را به عنوان یک نقطه پایانی معین بپذیرد.

مقدمه

احیای اکولوژیکی و بازسازی معادن بخش مهمی از استراتژی توسعه پایدار را در بسیاری از کشورها تشکیل می­دهد[1]. مطالعات انجام شده نشان می دهد که مهندسین معدن در پایان سال 1977 میلادی بازاء هریک نفر انسان حدودا یک متر مکعب زمین را در سال جابجا کرده اند. این رقم در مورد سوئد و آمریکا 4 متر مکعب است که درصد عمده آن به روش­های استخراج معادن سطحی انجام گرفته است. از سوی دیگر دسترسی به مواد معدنی از ضروریات اولیه انسان امروزه محسوب می­شود. اصولا یکی از دو صنعت زیر بنایی، صنعت معدنکاری است( دیگر صنعت زیربنایی کشاورزی محسوب می شود) که مواد اولیه صنایع روبنایی (صنایع ثانویه) مثل برق، فولادسازی، ماشین­سازی، پتروشیمی و غذایی را تامین می­کنند. بدون دسترسی به مواد معدنی و استخراج آنها شاید بشر امروزه به این درجه از تکنولوژی و رفاه و آسایش نمی­رسید. بنابراین چگونه می­توان به این دو هدف که ظاهرا متقابل یکدیگرند رسید؟ برای رفع این مشکل عملیات بازسازی پیشنهاد گردید در بازسازی می­توان زمین­های استخراج شده را به گونه­ای آماده کرد که بتوان از آن استفاده مجدد نمود. در ایالات متحده آمریکا در سال های بین 1930 تا 1980 حدود 31/2 میلیون هکتار از زمین­های این کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر فعالیت­های معدنکاری قرار گرفت که از این مقدار تا پایان دهه 1990 حدود 47% بازسازی شده­اند. امروزه طراحی خوب معادن و اجرای خوب عملیات معدنکاری به آن طرح­ها و عملیاتی اطلاق می­گردد که در آنها به بازسازی زمین­های استخراج شده توجه خاص می شود[2]. در واقع هدف از بررسی و انجام بازسازی معادن، کاهش هزینه های طرح اتمام کار معدن، حداکثر سازی سودهای جاری رسیده به جامعه یا ناحیه محلی، حداقل سازی تعهدات زیست محیطی ناشی از عملیات معدنکاری است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، معادن زیر­زمینی متروکه­ی بسیاری وجود دارند که با کاربری­های مختلفی مورد بهره­برداری قرار می­گیرند. در طی قرن گذشته، همراه با پیشرفت دانش بشر در عرصه­های گوناگون و به وجود آمدن نیازهای جدید، استفاده از این معادن رو به افزایش گذاشته است. پایین بودن هزینه­های اولیه و عملیاتی نسبت به ایجاد تاسیسات سطحی و زیرسطحی، عدم وابستگی به مسائل توپوگرافی و عدم محدودیت استفاده از فضا، ایمنی مناسب در مقابل حوادث طبیعی و حملات هوایی، امنیت در مقابل سرقت و خرابکاری و بالاخره پایین بودن هزینه­های مربوط به سرمایش و گرمایش از جمله­ی مزایایی است که باعث تقویت رویکرد استفاده از فضاهای زیرزمینی در عرصه­های گوناگون شده است( شکل های 1و 2)[1].

             

 

              شکل1- استفاده از معدن زیرزمینی متروکه پتاس برای ذخیره سازی پس ماند،Wintershell ، آلمان(1).

 

شکل2- ذخیره سازی مواد خوراکی در معدن سنگ آهن استخراج شده به روش اتاق و پایه در کانزاس، ایلات متحده(1).

 گائو و همکاران بازسازی معدن بوکسیت Xiaoyi چین را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که سایت معدن بعد از 4 تا 5 سال با راهکارهای بیوتکنولوژی آماده و حاصلخیز شده و برای کاربری کشاورزی مناسب می شود[6]. در شمال غربی اسپانیا نیز در سال 2007 بعد از 30 سال بهره برداری، استخراج معدن زغال سنگ میراما به پایان رسید عملیات بازسازی بعد از آن منجر به ایجاد دریاچه ای بزرگ با سطح 2 کیلومتر مربع و عمق 180 متر گردید[8]. همچنین در صربستانمعدن زغال سنگ به پوشش گیاهی سازگار بازسازی شد[5]. معدن طلای میسیما، پاپوا نیوجینی در شمال استرالیا عملیات خود را از سال 1987 شروع و تا سال 2004 به پایان رساند، فعالیت­های بازسازی و نوسازی نهایی در آوریل 2005 تکمیل شد. طراحی تفضیلی برای طرح اتمام کار معدن در محدوده­های معدنی میسیما پنج سال قبل از اینکه آخرین اونس طلا  استخراج شود شروع شد. و در نهایت سایت معدن جهت کاربری کشاورزی بازسازی شد[4 و 3]. بهره برداری معدنی از ناحیه­ی ماسه ای معدن بیناپ در جنوب غرب استرالیا در ژانویه­ی 1997 شروع و در فوریه­ی 1999 با به جا گذاشتن منطقه­ی وسیعی از آب­های عمقی، سدهای موقت و دائم و انباشته­های حاوی باطله­ی معدنی که شامل ماسه تمیز، رس ریزدانه و سطوح متغیری از کانی­های پیریتی می­شد، به پایان رسید. و در سال 2001 با تلاش اعضای گروه مشاوره­ای بیناپ باز سازی اولیه صورت گرفت و پوشش گیاهی سایت تجدید گردید[3].

نتایج انجام بازسازی در اروپا و آمریکای شمالی

بازسازی نواحی استخراج شده در انگلستان ، آلمان غربی و آمریکا عمدتا به واسطه­ی قانونی که پس از جنگ جهانی دوم به تصویب رسیده انجام می­شود. هدف اصلی از قانون مزبور این است که تمام مناطق استخراج شده پس از تکمیل معدنکاری باید یا به وضع قبلی و یا به حالت پایداری که دارای ارزش اقتصادی، محیطی و یا تفریحی باشد، بازگردانده شوند. در این سه کشور به خصوص در آمریکا و آلمان غربی نواحی زیادی بر اثر استخراج معادن سطحی دگرگون شده­اند. در آمریکا قانون اصلی در ارتباط با استخراج معادن سطحی عبارت است از:                         The Surface Mining And Control Act Of 2009

که تحصیل رضایت اداره­ی محیط زیست منطقه را قبل از معدنکاری ایجاب می­کند و در صورتی پروانه کار به شرکت متقاضی داده می­شود که طرح­های مناسب و رضایت بخشی برای استخراج، بازسازی و استفاده بعدی از زمین ارایه نماید. علاوه بر این شرکت مزبور باید مطالعاتی دقیق در مورد خاک، آب و شرایط طبیعی و زیستی ناحیه قبل از معدنکاری بنماید[9]. همچنین گردانندگان معادن کائولن جورجیا ملزم شده­اند که به ازای هر هکتار استخراج یک هکتار از زمین را بازسازی کنند. تولید کنندگان کائولن تاکنون چندین هکتار از مناطق استخراج شده را با تخم پاشی و ایجاد گیاهان و همچنین درختکاری به فضای سبز بدل نموده­اند. علاوه بر این در مواردی زمین­ها را مساعد برای کشاورزی و یا استفاده­های تفریحی کرده­اند. یکی از این شرکت­ها یک دریاچه 10 هکتاری حاوی چند نوع ماهی به عنوان یک منطقه تفریحی در مناطق بازسازی شده ایجاد کرده است[7]. در منابع معدني Abszloka – Westmoreland50 هکتار در سال 1998 دگرگون شده و 50 هکتار بازسازی شده است. انتقال خاک­رویی از یک ناحیه در حال کار به سرعت به ناحیه­ای که در حال بازسازی بوده انجام شده است. معادن سطحی لیگنیت در آلمان غربی هر ساله در حدود 3 کیلومتر مربع از زمین­­های کشاورزی و جنگل­ها را دگرگون می­کنند. بیشتر این نواحی پس از بازسازی مجددا به نواحی کشاورزی و یا جنگل بدل شده و فقط در حدود 4 درصد آنها تبدیل به دریاچه­های مصنوعی می­شوند[10]. طرح مجموعه بزرگ تفریحی ـ ورزشی با نام «سونگ جیانگ شیمائو» و هتل پنج ستاره در معدن سنگ آهن متروک در چین نیز موضوعی قابل توجه است که طراحان آن پایان این طرح بزرگ را  سال 2015 تخمین زده­اند(شکل 3).

 

شکل3- مجموعه بزرگ تفریحی ـ ورزشی با نام «سونگ جیانگ شیمائو» و هتل پنج ستاره در معدن سنگ آهن متروک در چین.

بحث

تعریف انجمن بین المللی استخراج معادن و فلزات (ICMM) از توسعه­ی پایدار برای بخش معدنکاری و فلزات بدین صورت است که سرمایه گذاری ها باید از لحاظ فنی مناسب، از لحاظ زیست محیطی بی خطر، از لحاظ مالی سود ده و از لحاظ اجتماعی معقول باشند. معادن بسته شده و متروکه(بدون مالک و ترک شده)، یک پیامد پیچیده برای دولت­ها،جوامع و شرکت های معدنی به جا گذاشته و در نهایت کل صنعت معدنکاری را لکه دار می­کند. همچنان که دسترسی به منابع به عنوان ضرورتی جهت اعتبار صنعت و سازمان مطرح شده است، پروسه های تاثیرگذار در اتمام کار معدن و تکمیل رضایت­بخش معدن به عنوان عواملی حیاتی در قابلیت یک شرکت جهت توسعه­ی پروژه­های جدید می­­باشند[3]. تکمیل معدن و آماده سازی آن جهت بازسازی نهایتا آنچه را که به عنوان سود یا سرمایه برای نسل های آینده باقی می­گذارد، تعیین می­کند. اگر اتمام کار و تکمیل معدن تحت یک روش موثر و با برنامه انجام نشود، محل پیت ممکن است به عنوان مکانی پر خطر و یک منبع آلودگی برای سالیان متمادی باقی بماند. هدف کلی از تکمیل معدن و بازسازی جلوگیری و یا به حداقل رساندن تاثیرات زیست محیطی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی بلند مدت و مضر، و همچنین ایجاد یک وضعیت پایدار و مناسب برای سطح زمین به منظور کاربردهای مناسب و سازگار با آن می­باشد[3]. معدنکاری در واقع فرایندی است که انسان جهت برآورده کردن نیازهای خود به طور عمد در طبیعت اکوسیستم دست برده و از چشم انداز منطقه گرفته تا توپوگرافی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، آب و... را تغییر می دهد. بنابراین پس از بهره برداری، مدیریت سایت معدن و باطله­های رها شده و خطر آلایندگی برخی عناصری که ناشی از استخراج بوده­اند برای انسان و محیط زیست، این ضرورت را ایجاد می­کند قبل از اینکه آسیب جدی به محیط زیست وارد شود به مطالعه بازسازی معادن بپردازیم. علاوه بر این در ایران معادن کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد که متاسفانه بدون برنامه­ریزی جهت بازسازی در حال استخراجند و یا استخراج آنها به اتمام رسیده و به صورت متروک رها شده­اند. ولی تاکنون اقدام جدی جهت بازسازی صورت نگرفته است. این در حالی است که نیروی متخصص در این زمینه وجود دارد. این موضوع می­تواند مقدمه­ای جهت مطالعه و برنامه­ریزی بازسازی معادن دیگر بعد از بهره برداری و معادن متروک باشد. همچنین در حال حاضر در معادنی مثل معدن مس سرچشمه کرمان که بزرگترین معدن مس کشور است افراد زیادی مشغول کار هستند همچنین امکانات شهری زیادی جهت اسکان کارکنان معدن فراهم شده که بعد از اتمام بهره برداری افراد بیکار شده و این امکانات نیز به مرور زمان پراکنده خواهد شد، در حالی که می توان با مطالعه بازسازی معدن و تعیین اولویت های کاربری­های معدن پس از بهره برداری برای این افراد ایجاد اشتغال کرد و از این امکانات نیز استفاده بهینه را برد. بازسازی معدن بعد از بهره برداری در آمریکا به صورت قانونی درآمده است به این صورت که همراه با افتتاح معدن برنامه ریزی جهت بازسازی آن بعد از اتمام بهره برداری، شروع می شود[9]. چرا که در طول استخراج، گودبرداری، ودفع باطله­ها باید در راستای کاربری تعیین شده جهت بازسازی انجام شود تا در هزینه و وقت هنگام بازسازی صرفه جویی گردد. امروزه عملیات بازسازی جزئی از عملیات معدنکاری در روش­های استخراج معادن  سطحی محسوب می­شود و بهترین طراحی و برنامه به طرح و برنامه­ای اطلاق می­شود که از همان ابتدا به عملیات بازسازی توجه خاص شود. چون از نظر فنی انجام بازسازی آسان­تر و  از نظر اقتصادی نیز از هزینه کمتری برخوردار می­شود.

نتیجه گیری

آینده صنعت معدنکاری وابسته به میراثی است که به جا می­گذارد. اعتبار این صنعت زمانی تحت تاثیر قرار می­گیرد که معادن متروکه شده و یا پیامدهای زیست محیطی مضر و بلند مدتی داشته باشند[9]. زمانی که مرحله بهره برداری یک معدن متوقف می­شود و معدنکاری به حالت تعلیق در می­آید، صنعت باید مفهوم تکمیل معدنکاری و آماده سازی سایت جهت بازسازی را به عنوان یک نقطه پایانی معین بپذیرد.

منابع

1-      افتخاری،مهرداد.، رمضان­زاده، احمد.، اسماعیل جلالی، سید محمد.، نوروزی، مهدی.،1390. امکان­سنجی استفاده از معادن زیر زمینی متروکه به عنوان سازه­های پدافند غیرعامل، نخستین همایش آسیایی و نهمین همایش ملی تونل. تهران.

2-      اصانلو، مرتضی.، بازسازی معادن،مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیر کبیر(پلی تکنیک تهران)، چاپ دوم، تابستان 1387.

3-      راهنمای عملکرد برنامه توسعه پایدار در صنعت معدنکاری(اتمام کار معدن)، مترجم: شرکت کالسیمین و شرکت مهندسی و تحقیقاتی فلزات غیر آهنی، دانش زنجان 1390.

4-      Currey, NA&Benko, W, Closure planning and impelementation, Misima Mine-Papua  New Guinea, presentation at workshop on sustainable mine closure, 28-29 July 2005, Melborn, Australian center for Minerals Extention and Research, Brisbane.

5-      Dragana DRAZIC, Milorad VESELINOVIC, Nevena CULE, Suzana MITROVIC, Rehabilitation of Landscapes Deraded by Stone, Clay and Sand Exploition-case studies from Serbia, 20-22 September 2011, SARM Conference, Ljubljana.

6-      Gao, L., Miao, Z., Bai, Z., Zhou, X., Zhao, J., Zhu, Y., A case study of ecological restoration at the Xiaoyi Bauxite Mine, Shanxi Province, China, Ecological Engineering 11 (1998) 221–229

7-      J. Delgado, r. Juncosa, a. Vazquez, f. Padilla, p. Vellando, h., hernández and s. Frnández-bogo, Water Quality Assessment in the Restoration of the Meirama Open Pit Mine, NW Spain. Part I. Hydrochemistry, 1st Wseas International Conference on Environmental and Geological Science and Engineering (EG'08) Malta, September 11-13, 2008.

8-      Ma, Z., 1995. Research on Reclamation of Surface-Mined Lands in the Loess Plateau (No 1). Scientific Press, Beijing, 199 pp.

9-      Reclamation-some examples from Europe and North Americanworld mining equipment vol.: 10, 2009

10-  Weise, Hans; Reclamation methods in open cast mines Jurnal of mines, metals and Fuels, April 2008, Pages: 229-231

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید